THAnx for all the supports dearies :)

Friday 20 May 2011

KENAngan lalu yang pasTI DIKenang..

Assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatu..
(ada ustaz cakap kalau kita bagi salam dan jawab salam panjang :waalaikumsalam warahmatullah hi wabarakatu kita akan dapat pahala lagi banyak berbanding kita bagi atau jawab salam pendek:wasalam..so,tepuk dada tanyalah iman)

Ok,kali ni aku nak post untuk bawak rakan-rakanku yg mungkin baru kenal dengan aku atau dah lama kenal dengan aku untuk kembali mengenang masa-masa muda(erkk..)dulu...macam biasalah,hidup ni bagaikan warna,bermacam-macam warna......ada yg cantik,ada yang tak cantik.....tapi kali ni aku nak kongsikan story tentang perkaraaaaa yang indah bagi aku,dan pasti ku kenang hngga selamanya.cewaaahhhhh...........TAPI kan aku heran bn.pelik jugaklaa,sebab kadang2 bila aku sengaja tanya balik kawan-kawan pasal kenangan lama,zaman bebudak yg pernah mereka lalui,pasti kamu kamu dan kamu akan LUPA!!.......begitu mudah anda LUPA  dengan zaman yang sangat indah itu??.......ish3......kesian!!

ok......skarang aku nak start dengan story zaman aku sekolah RENDAH.
kat mana??
sekolah KEBAngsaan TAMAn ria.
.
~aku ingat lagi,masa tu aku sekolah petang,tahap satu(darjah 1,2,3)zaman pakai skirt pergi sekolah kan..hehe,..bila pergi sekolah ja,sebelum tunggu loceng bunyi nak masok kelas,aku pasti akan ke sebuah pondok belakang sekolah untuk main ZIROPHOIN..(apa tu??)hahaha.........certanya budak-budak sekarang,tau x main ZIROPHOIN??......hahaha,ramai yang tak tahu laa jawabnya..
(ZirOPHOIN tu aku buat guna getah..getah yang banyak di cantum antara satu sama lain sehingga panjang,then,..2 orang rakan akan pgang di setiap ujung getah untuk dipusing2kan sambil nyanyi..so,peserta lain akan lompatlaa dekat getah tu)..kurang lebihla.....tapi ziroPHOIN ni xmasuk lagi dalam PERMAINAN TRADISIONAL.....ntahlaa......dah LAGENd KOT!!
SO Lepas puas main tu.............bila masuk kelas ja,mesti bereluh-peluh..then balik rumah ja,,kena marahlaa sebab baju hari-hari kotor..hehe,kenangan-kenangan..

then,masa aku darJAH 2 atau 3.....mak belikan aku pensil warna LUNA yang baru,,pergh,,memang best gila laa.sebab zaman budak-budak,dapat warna baru,,memang excited habis nak pergi sekolah..lepas 2 tiga minggu guna warna tu......TETIBA,pensil warna aku kerna curi..PERgh...........sedihnya!!,bila aku tanya kawan-kawan pon seorang pon tak tau kaler aku dekat mana.....so,bila hari demi hari masa berlalu..tetiba aku terdetik nak pinjam kaler seorang budak laki ni,then..bila aku tengok je kaler dia,dekat kotak tu ada nama aku walaupun still kabur sbb budak tu dah contengkan bahagian yg aku tulis tu dengan pen..then,atas nama aku ada nama budak tu,MOHD NAZMI!!..........dia curi kaler aku!!..aku terus ambik balik kaler aku senyap-senyap..lepas kejadian tu,aku dah xbawak kaler yang dicuri itu ke sekolah lagi..so untuk budak tu.......nama ANDA sudah tertanam dalam ingatan saya sebagai pencuri WARNA PENSIL ku.........hahaha

sekolah TASEk apong(laKE FLOAT)??okleaa.heehe

aku pindah ke  sekolah lake float tu,darjah 4!......masa aku darjah 4,aku dapat kelas 4 aDIL!!..aKU dilantik jadi pngawas pusat sumber..biasalah baju pengawas pusat sumber time tu mmg KREND...hahah.baju kemeja+blazzer+kain SENYUM..hehe
aku ingat lagi,oneday ada seorang budak laki,, HAFIZAN ARIFIN kena ASTHMA dalam kelas.lepastu cikgu ROSMAh(cikgu BM)baringkan dia atas meja.CIkgu buang baju dia supaya senang nak bernafas.TIBA-TIBA kan,cikgu bagi arahan dekat aku
"Hidayah tanggalkan blazzer kamu,bagi dekat saya.Saya nak tutup badan hafizan.."
dalam hati aku.."biaq betoi,cikgu nak tutup badan budak laki tu dengan baju aku..ish,xmaulaah..geli!!"
pastu cikgu terus mendesak aku suruh tanggalkan baju tu..SO,dengan muka HANCUR+KECEWA+XPUAS HATI.......aku pun bagilah blazzer tu dekat cikgu..

ZAman sekolah ni........memang sangat indah..especially sekolah rendah
so.xpelik kalau ada cinta MONYet..tett.........maaf siaran tergendala........xada niat nak cerita..sooRY GUYs!!hehe...siapa dia??xpentinglaa.........yang penting,he is my friend,today!!ONLY FRENZ!!.haha..shut,

kelaS MENgaJI farDU Ain,taman rIA..(kafa)

SUATU HAri tu,mungkinlah DARJAH 4 ATAU 5...lepas je tamat kelas kafa,aku ajakla MIERA SAID(teman baikku..) teman aku pergi beli makanan di seberang masJID,tempat aku mngaji tu..rakan-rakan lain pulak,ada yang tnggu MAK CIK WAN,dan ada jugak yang pergi kedai MAK CIK SIAM atau kedai aiskrim malaYSIA pakCIK ya untuk beli jajan...........hahaha....tapi,hari tu kononnya nak ubah mood,jadi aku decide nak beli chaR KOEW teow!! DI SEBERANG JALAn tu....jadi proses masak-memasak tu mmg lambat giler la kan...jadi tunggu punya tunggu siaplah pesananku!!...........then,aku ngn miera said pon terkocoh-kocohla lari ke tempat aku dan rakan-rakanku tunggu van MAK CIK WAN..
can u imagine??......bila kami sampai je tmpat tunggu van,tiba-tiba kawan lain xada kat sana??XADA KOT...
TInggal aku ngn miera!!berdua...........yang lain dah balik.KAMI .KENA TINGGAL VAN!!dalaa rumah jauh.......plus minus 10km...xkan nak balik jalan kaki??........masa tu budak lagi..tapi dah xada jalan lain dah..NAK telefon UMAH ,tapi pubLIC phone rosak..so,kena balik JALAN KAKI!!......
dalam perjalanan balik tu,hanya TUHAN yg tahu betapa remuknya hati ku.........sampai hati MAKCIK WAN tinggai kami!!kalo bab marah tu xyah tanya la kan............jalanlah kami berdua..lebih kurang 4km.TIBA-TIBA...aku ternampak PEX 53(waja,kaler SILVER)milik abahku.............ya..........ABAH!!,abah di seberang jalan tengah beli MEE REBUS!..terus aku berlari kepada abah.dari situlah .bermulanya episod adu-mengadu ............hehe

lokasi;SMTsp2..@kuaters warden......(rumahku,syurgaku)

stori ni pulak,tentang GAME yang aku akan main tiap-tiap petang dekat dataRAN Blok b zaman BEBUDAK dulu!!.....certeka certeka??.....APA??..........tuJU KASUT!!YEAh..geng aku..MIERA said,husnul hadi,hazim USTAz,atikah,ani ,sYAFIq said,kak LONG,kak cik,bang cik,naBILA,ajim kecIK........ramai kan??.......mmg tiap-tiap peang inilah kejer kami.........serONOK SANGAt!!..KADAng-KADANG MAin sampai gaduh,pastu terus xmau kawan..hahaha,,,,,,,esok plak bila nak maIN Lagi,erus baik semula..tapi geng laiki suka tuju kasut KUAT!!,cis........taPI sekarang dah bertahun aku xmain game ni..RINDU SANGAT..+rindu kawan-kawan tuju KASut!!dah ramai yang terpisah jauh..

SEkolah menengah seRI BADOng

-tingkatan 1__KEnangan yang tak indah,tapi AKAN ku kenang selamnya..kadang-kadang bila ingat balik,mmg aku akan tersenyum sendiri..
kenapa??
aku tinggal di asraMA SELAma sehari!!ok........aku repaet,SEHARI!!..aku,memang xboleh follow dengn kehidupan di sana..kena mandi ramai-ramai..,..blablabla.......then,cukup je sehari,aku terus call mak........YAYAH NAK BALIK..........air mata pon mngalir.........hahaha..then lpas kjer mak aku terus ambik aku bawak balik.sejak dari itu,xpernah ku jejak dan xakan jejak lagi ke sekolah menengah SERI BAdong..

SEkolah menengaH BANDAr,sg.pETAni

tingkataN 2~~umm..........hehe,pernah x anda bayangkan suasana pabila 2 orang perempuan brgaduh dengan seorang lelaki di hadapan ramai orang........??
al-kisahnya begini,seorang budak  lelaki ni namanya MOHAMAD DANIAL BIN AZIZAN(amik kaw..)mmg sering ganggu aku dengan kawan aku,NAJWA..dia selalu baling pemadam yg telah dihancurkan dekat kami...aku xtaulah apa MOTIF DAN MODUL OPERANDINYA..aku xtahu k..so,satu hari tu,bila dah fadeup sangat-sangat,kawan aku,NAJWA marah dia..masa tu,mmg FACE TO FACE.sejengkal ja lagi  nak kena kulit each other..then.budak tu still buat perangai biadapnya..so,apa lagi.saraNG TEBUAN JANGAN DIJOLOK......kawan aku terus tolak budak tu.........(ACTUALLY,budak tu pendek dari kami.....perghh.........tapi tahap biadapnya,mELAMPAU!)).lepas tu,start lah tolak2 ni...aku yg pada mulanya hanyalah TIANG yg terpacak melihat,..terus mula memainkan peranan..utk mmbela rakanku!!..........aku marah budak laki tu..tiba-tiba ja.budak yg aku panggil MAD tu,terus tolak aku smp kna meja.....then,kawan aku tarik baju MAD ,then,kawan aku tendang dia..(kawan aku,perempuan tau!!))HAHA.....MAD pun mestilah nk pertahankan dirinya,DIA pON TNDAng balik, termasuklah aku juga di tendang.........HAA...I BALAS BALIK LA!!......kawan aku apa lg terus bg penampar dekat dia..TERUK JUGAKLAA MAD KENA!!........location masa tu dalam kelas..mmg ramai TIANG-TIANG yg terpacak melihat SAHAJA!!bagi SKONGAN PULAK TU,almaklumlah,cikgu xada.then waktu tu pakai baju PJ !!......adoi..
tETIBA,loceng pulang pon  bunyi..LOCENG yg jadi PELERAI pergaduhan kami...
pemenangnya??............GENG PMPUAN LAAA..........
tapi sekarang bila aku kenang balik,mmg memalukan...jadi bila dah semakin dewasa sekarang ni..pemikiran pn lebih matang..segala yg berlaku ,pasti XKN berulang lagi........CUma dijadikan kenangan jelahh......at least bila tua nanti,adalah jugak cerita menarik nak ceritakan dekat ANAK-ANAK DAN CUCU.AHAKS!!.....
lepas peristiwa tu,mmg aku xbertegur sapa langsung dengan MAD......aku pin dah jd lebih feminin,(cewahh.)............dah taubat....KENANGAN, mematangkan kita..

FIrst TRUE love jugaK BERLAKU DI sekolah menengah...bukan CINta MONYET LAgi k!!..
tapi xperlulah dikenang.........kenangan lalu yg mngusik jiwa,(cewaahhhhh.........)hahaha...sekaranga ku memilih sendiri......memilih cinta pada ALLAH....aku bahagia!!pilihan aku XSALAH.....untuk cinta yg baru.biarlah masa dan takdir yg menentukannya............mungkin lepas ni cinta selepas khawin??.....WHY NOTT..........insyaALLAH..ACTUALLY,mmg kenangan dan sejarah laam banyak mematangkan diri kita sebagai manusia..........jadi aku PUAS MELALUI SEMUA kenangan ini..

seKOLAH teknik sungai PETAni 2,kedaH..

-tingkataN 4~~FIRSt daY AKU KE sekolah NI SEBAGAI PELAJAR...........CUMA ada 4 orang sahaja di dalam kelas..4ORANG!!.aku,MIERA SAid(dia lagi kan............,besar perananya dalam hidup aku),farahin, dan ninie..punyalah boring sangat-sangat,kami BOLeh DECIDE nak maIN RODA impian DALAM kelas,mainPOP kuiz!!pergh....mmg FUN gileerrr..banyak game yg kami main,,,,,..lepas pada tu,bila dah ada second intake,third intake..DAN BILANGAN PELAJAR DALAM KELAS TU PUN SEMAKIN BERTAMBAh,kami masih lagi bersama secara automatiknya,menjadi sahabat yang sangat akrab........KEMANA pergi bersama!sweet kan.?so,xhairanlah jika cikgu mmg rapat dengan kami,sbb kamI FIRSt generaTION DAlam kelas tu..hehe..+kami anak CIKGU,warden dalam sekolah..
psstt........ramai yg jeles tau,bila cikgu rapat dengan kami!!gagagag........


SEkarang.location;rumah,BANDAR laguna merbok
aku.....MENERUSKAN KERJA menaip.......saper yg rasa aku syoq senirie sbb tulis ceriitaaaa ni dalam blog,XKISAHLAH.aku sukaaa!!!...............my blog kan?hehe.....sooory........
dalam beberapa hari lagi,aku akan sambung pelajaran ke MATRIKULASI PULAU PNANG.......cuma jalan ini yg ku rasa terbaik.aku mahu tebus keKALAHAN,KEKECEWAAN,kedukaaN,KESAKITAN masa lalu.....moga rakan-rakanku,dapat doakan kejayaan aku disana......amin....dan cita2ku sebagai PENDIDIK tercapai....INSYAALLAH..........

SO,inilah kurang lebih yang aku boleh cerita untuk bawak kawan-kawanku kenang semula kenangan masa semalam....xramai yg kenal aku dari kecik macam MIERA SAID..jadi,kamu kamu kamu semua dapatla tahu sedikit cerita ku masa lalu.......mungkin hampa yg baca,xrasa apa2 kan..............atau ADA RASA??.....tapi,kenangan2 nilah yg aku akan ku kenang sampai mati..

~kenangan bersama MIERA SAID pasti akan terulang lagi,sbb dia akn bersama dengan ku @KMPP!!.......u're the best frenz dear......aku xde reward nak bagi dekat hg...........tapi percayalah,pasti ada lagi nama hg dalam blog aku lepas ni..sebagai insan yg sntiasa bersama aku SUKA DUKA.....

thanx,semua!!ALHAMDULILLAH......
assalamualaikum warahmatullah hi wabarakatu...

2 comments:

  1. femes jap nama aku dalam blog hg . ekeke. :D
    kenangan waktu sekolah rendah memang aku tak berapa ingat laa.sebab banyak kenangan duka dari suka.kat situ, baru nak kenal erti hidup,baru nak tahu belajar berdikari,baru nak tahu sapa lawan,sapa kawan;sebab tu kebanyakan kenangan aku kat sekolah rendah aku selalu teriak "pi jauh jauh !! " (gimik sat. haha)
    TAPI(macammana pun) kenangan waktu kecik kecik memang aku ingat sentiasa.memori main tuju kasut, main aci nyorok dalam blok, main polis tantri ngan beskal. serius,tak leh lupa.

    ReplyDelete
  2. hahahha.betul-betul.......part tu mmg xley lupa......gila kot main polis2 dan nyorok2 naik basikal..hahah,angkut basikal skali nak nyorok tu.lagi tragis bila kna langgar dgn penjenayah..hahah,sakit kot!!tapi puas....

    ReplyDelete